A.Vogel Blog
 

A.Vogel blog

Βοηθάνε τα Ω3 λιπαρά οξέα στην αϋπνία;

στις 8 Μαΐου 2018, A.Vogel, Άγχος, Διατροφή, Λοιμώξεις, Υγεία της καρδιάς, Υγεία του νευρικού συστήματος, Υγεία του ύπνου, Υγεία των δοντιών, Υγεία των μαλλιών, Υγεία των ματιών, Υγεία των ποδιών, Υπέρταση, Χοληστερόλη, Ωμέγα 3 λιπαρά οξέα

Μπορούν τα Ω3 λιπαρά οξέα να συμβάλλουν στην βελτίωση του ύπνου;

Τα Ω3 λιπαρά οξέα έχουν συσχετιστεί με πολυάριθμα οφέλη για την υγεία τα τελευταία χρόνια, από την υποστήριξη της υγείας του εγκεφάλου έως την καταπολέμηση χρόνιων πόνων και φλεγμονών, αλλά πρόσφατες έρευνες έχουν επίσης δείξει ότι τα συγκεκριμένα λιπαρά οξέα προσφέρουν εκπληκτικά οφέλη στα μοντέλα ύπνου.

Τι κάνουν δηλαδή τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα;

Ωμέγα 3 λιπαρά οξέα – τι είναι και τι κάνει για το σώμα;

Τα Ω3 λιπαρά οξέα συνήθως τα συναντάμε στη διατροφή μας, όπου εμφανίζεται ως (DHA), (EPA) και α-λινολενικό οξύ (ALA). Κάθε μία από αυτές τις παραλλαγές έχει τις δικές της ειδικές λειτουργίες, αλλά συνολικά, τα Ω3 λιπαρά οξέα είναι ζωτικής σημασίας για την υγιή ανάπτυξη του εγκεφάλου και την καλή γνωσιακή λειτουργία του, συνδέονται επίσης με τη μείωση της χοληστερόλης, καταπολεμώντας τη φλεγμονή και προάγοντας τον υγιή μεταβολισμό.

Πώς βοηθάνε όμως στην βελτίωση του ύπνου;

Τα Ω3 λιπαρά οξέα συνιστώνται συχνά ως συμπλήρωμα διατροφής για τα παιδιά και πολυάριθμες μελέτες έχουν σκιαγραφήσει τα οφέλη τους. Οι φόρμουλες εμπλουτισμένες με DHA έχουν εξαιρετικά αποτελέσματα για το συντονισμό των χεριών-ματιών. Σε παιδιά με Διαταραχή Ελλειματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα (ADHD) πιστεύεται ότι έχουν χαμηλότερα επίπεδα ωμέγα 3 λιπαρών οξέων στο σώμα τους και μια μελέτη ακόμη δείχνει ότι τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα μπορεί να βοηθήσουν στη μείωση της φλεγμονής στους πνεύμονες, γεγονός χρήσιμο για τους ασθματικούς!

Ωστόσο, πέρισυ στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης διερευνήθηκε πώς τα Ω3 λιπαρά οξέα μπορούν να συμβάλλουν στην προώθηση υγιεινότερων τρόπων ύπνου για παιδιά. Πάνω από 350 παιδιά ηλικίας 7 έως 9 ετών συμμετείχαν στη μελέτη, σύμφωνα με την οποία διαπιστώθηκε ότι εκείνα τα παιδιά που έλαβαν συμπλήρωμα ωμέγα 3 λιπαρών οξέων κατάφεραν να κοιμηθούν σχεδόν μια πλήρη ώρα περισσότερο από τα παιδιά που έλαβαν εικονικό φάρμακο.

Ενώ αυτό είναι ένα συντριπτικά θετικό αποτέλεσμα, πώς αυτά τα οφέλη μεταφράζονται αντίστοιχα για έναν ενήλικα;

Ο κύριος συγγραφέας της μελέτης φαινόταν να πιστεύει ότι τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα μπορεί να βοηθήσουν και τους ενήλικες, αναφέροντας ως δεδομένο στην έρευνα ότι τα DHA βοηθούν στην απελευθέρωση της μελατονίνης, της ορμόνης του ύπνου.

Το 2008, μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Journal of Nutrition, όπου αναλύθηκε λεπτομερέστερα αυτός ο στσχετισμός, έδειξε ότι οι δίαιτες χαμηλής περιεκτικότητας σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα αποδυνάμωσαν την έκκριση της μελατονίνης, επηρεάζοντας τον κιρκαδικό ρυθμό διακόπτοντας τα φυσιολογικά πρότυπα ύπνου.

Τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα μπορούν επίσης να βοηθήσουν στη ρύθμιση των επιπέδων νορεπινεφρίνης, χημικής ουσίας που απελευθερώνεται ως μέρος της απόκρισης του οργανισμού στο άγχος από το συμπαθητικό νευρικό σύστημα. Παραδόξως, η νορεπινεφρίνη είναι απαραίτητη για τον ύπνο, συμβάλλοντας στην επίτευξη REM ύπνου. Ωστόσο, η υπερβολική ποσότητα νορεπινεφρίνης μπορεί να διαταράξει τον ύπνο και να μειώσει τον ύπνο REM και εκεί μπορεί να είναι χρήσιμο ένα συμπλήρωμα ωμέγα 3 λιπαρών οξέων.

Ποιες είναι οι καλύτερες πηγές ωμέγα 3 λιπαρών οξέων;

Τα DHA και EPA διατίθενται εύκολα σε λιπαρά ψάρια όπως το σκουμπρί και ο σολομός, αλλά εάν είστε vegan ή χορτοφάγοι, η λήψη  ωμέγα 3 λιπαρών οξέων αποτελεί πρόβλημα. Ευτυχώς, το ALA μπορεί να μετατραπεί σε DHA και EPA εντός του σώματος (μεταβολισμός) και αυτή η συγκεκριμένη μορφή ωμέγα 3 λιπαρών οξέων είναι διαδεδομένη σε φυτικές πηγές όπως:

Λινόσπορος
Σπόροι Chia
Καρύδια
Φασόλια Mungo
Κουνουπίδι
Λαχανάκια Βρυξελλών
Αγριο ρύζι &
Μούρα

Είναι επίσης σημαντικό να εξετάσουμε την πρόσληψη και επάρκεια σε ωμέγα 6 λιπαρά οξέα. Τα ωμέγα 6 λιπαρά οξέα είναι επίσης ευεργετικά λιπαρά οξέα, ωστόσο, όπως και με τα περισσότερα πράγματα, πολύ περισσότερα όμως αυτά μπορεί να μας κάνουν πιο ευάλωτους σε φλεγμονές.

Ας προσπαθήσουμε να επιτύχουμε μια βέλτιστη ισορροπία μεταξύ αυτών των δύο βασικών λιπαρών οξέων – ιδανικά θα πρέπει να στοχεύουμε σε αναλογία 4: 1, δηλ. για περίπου 4 μονάδες Ω6 λιπαρών οξέων να αντιστοιχεί 1 μονάδα Ω3 λιπαρών οξέων.

 

Προσθέστε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία είναι σημειωμένα *

Please type the characters of this captcha image in the input box

Veuillez introduire les charactères de cet

Read more:
Αντιμετωπίστε τη δυσπεψία με σύμμαχο τη Φύση [Infograph]

Ενισχύστε τον οργανισμό σας με φυτοθεραπεία και αλκαλοποίηση! Φυσικά και φυτικά ιάματα έχουν εγκριθεί για την αντιμετώπιση συμπτωμάτων στο στομάχι...

Close