Πως η έλλειψη ύπνου προκαλεί πονοκεφάλους


02 Αυγούστου 2022

Έλλειψη ύπνου και πονοκέφαλος

Ο ύπνος αποτελεί διαδικασία ζωτικής σημασίας για τον ανθρώπινο οργανισμό κατά την οποία το σώμα και ο εγκέφαλος αναπαύονται και αναζωογονούνται. Η έλλειψη ύπνου επιδρά αρνητικά στην καθημερινότητα καθώς μπορεί να προκαλέσει έντονο άγχος, νευρικότητα και πονοκεφάλους. Σύμφωνα με μελέτη εκτιμάται ότι το 50% των πονοκεφάλων προκαλούνται από έλλειψη ύπνου ή από κακής ποιότητας ύπνο. Ο πονοκέφαλος μπορεί επίσης να οφείλεται στο ροχαλητό, στην αφυδάτωση και στον υπερβολικό ύπνο.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο υπολογίζεται ότι 43 εκατομμύρια εργάσιμων ημερών χάνονται το χρόνο λόγω πονοκεφάλων και πάνω από το 50% αυτών των ημερών θα μπορούσαν να αποφευχθούν εάν βελτιωνόταν η ποιότητα του ύπνου. Η πλειοψηφία των ανθρώπων που πάσχει από συχνούς και έντονους πονοκεφάλους συνήθως κοιμάται λιγότερες από 6 ώρες το βράδυ. Συγκεκριμένα η μακροχρόνια έλλειψη ύπνου ή η μακροχρόνια κακή ποιότητα ύπνου προκαλούν το 33% με 50% των πονοκεφάλων. Άλλες αιτίες που προκαλούν πονοκέφαλο είναι:

Αιτίες που προκαλούν πονοκέφαλο

Το ροχαλητό
Ο πονοκέφαλος που προκαλείται από το ροχαλητό αποτελεί συχνό φαινόμενο και μάλιστα φαίνεται να επηρεάζεται από την ένταση του ροχαλητού. Εάν το ροχαλητό είναι πολύ έντονο και βαρύ μπορεί να διαταράξει την αναπνοή και να αλλάξει την ισορροπία μεταξύ οξυγόνου και διοξειδίου του άνθρακα. Επιπλέον έχει παρατηρηθεί ότι όσοι ροχαλίζουν τείνουν να νιώθουν πιο νυσταγμένοι και να έχουν χαμηλότερη συγκέντρωση σε σύγκριση με όσους δεν ροχαλίζουν όταν και οι δύο κατηγορίες στερούνται ύπνο, γεγονός που υποδηλώνει ότι η κακή ποιότητα ύπνου οδηγεί σε πονοκέφαλο.
Η αφυδάτωση
Η αφυδάτωση αποτελεί συχνή αιτία πονοκεφάλων. Ειδικότερα όσοι ξυπνούν κατά τη διάρκεια της νύχτας λόγω της ανάγκης για ούρηση (που μπορεί να οφείλεται σε προβλήματα της ουροδόχου κύστης όπως κυστίτιδα και καλοήθη υπερπλασία του προστάτη), συνήθως προσπαθούν να καταναλώνουν λιγότερο νερό ώστε να μη διακόπτουν και διαταράσσουν τον ύπνο τους με αποτέλεσμα να είναι πιο πιθανό να εμφανίσουν πονοκεφάλους. Για να αποφύγετε τους πονοκεφάλους προσπαθήστε να πίνετε πολύ νερό κατά τη διάρκεια της ημέρας αλλά αρκετές ώρες πριν ξαπλώσετε, ώστε να παραμείνετε ενυδατωμένοι. Επιπλέον αποφύγετε ροφήματα με διουρητική δράση όπως το τσάι και ο καφές κατά τη διάρκεια της νύχτας.
Ο υπερβολικός ύπνος
Αν και η έλλειψη ύπνου αποτελεί την πιο ευρέως γνωστή αιτία που ευθύνεται για τους πονοκεφάλους, αντίστοιχα και ο υπερβολικός ύπνος μπορεί να τους προκαλέσει. Αυτό οφείλεται στην κακή ποιότητα ύπνου λόγω της μεγάλης διάρκειας του. Επιπλέον καταστάσεις όπως η κακή διάθεση και η κατάθλιψη που συνήθως αυξάνουν τη διάρκεια του ύπνου παίζουν σημαντικό ρόλο στους πονοκεφάλους.
Η έλλειψη ύπνου εντείνει τον πόνο του πονοκεφάλου
Μέρη του εγκεφάλου που επηρεάζονται από την έλλειψη ύπνου είναι επίσης υπεύθυνα για την αντίληψη του πόνου. Επομένως η έλλειψη ύπνου μπορεί να εντείνει τον πόνο και τη δυσφορία που νιώθουμε κατά τη διάρκεια του πονοκεφάλου.


Αντιμετώπιση – Ο ύπνος μπορεί να ανακουφίσει τον πονοκέφαλο
Έχει αποδειχθεί ότι ο επαρκής και καλής ποιότητας ύπνος το βράδυ μειώνει την ένταση και τη συχνότητα των πονοκεφάλων. Επομένως είναι απαραίτητο να προσπαθήσετε να βελτιώσετε το πρόγραμμά σας και την καθημερινότητά σας, ώστε να έχετε επαρκή και ποιοτικό ύπνο. Μικρές συνήθειες όπως βόλτα το πρωί, αποφυγή κατανάλωσης καφέ μετά το μεσημέρι και μείωση κατανάλωσης αλκοόλ είναι δυνατό να επιφέρουν θετικά αποτελέσματα.


Χρήσιμες συμβουλές για την αντιμετώπιση των πονοκεφάλων
1. Καταγράψτε τη συχνότητα των πονοκεφάλων το πως είναι ο ύπνος σας από άποψη διάρκειας και ποιότητας και το αν έχετε ξεκούραστες νύχτες. Σημειώστε άλλους παράγοντες και τυχόν αλλαγές που μπορεί να εμποδίζουν τον καλό ύπνο ή μπορεί να επιδεινώνουν τους πονοκεφάλους (όπως ο καφές και το αλκοόλ).
2. Προσπαθήστε να πηγαίνετε για ύπνο συγκεκριμένη ώρα και μάλιστα εάν σκοπεύετε να κοιμηθείτε για παράδειγμα 8 ώρες να πηγαίνετε για ύπνο μια ώρα νωρίτερα ώστε να χαλαρώνετε πριν να κοιμηθείτε για να έχετε πιο ποιοτικό ύπνο.
3. Περάστε περισσότερο χρόνο έξω στον ήλιο καθώς ο ήλιος αποτελεί σημαντικό ρυθμιστή του κιρκάδιου ρυθμού που ρυθμίζει τον οργανισμό ώστε να παραμένει ξύπνιος το πρωί και να κοιμάται το βράδυ.
4. Δοκιμάστε βότανα που θα σας βοηθήσουν να χαλαρώσετε και θα διευκολύνουν τον ύπνο σας. Συγκεκριμένα τα φρέσκα βότανα βαλεριάνα και λυκίσκος που περιέχονται με τη μορφή βάμματος στο φυτικό συμπλήρωμα διατροφής Dormeasan® της Ελβετικής εταιρίας A. Vogel, ομαλοποιούν τον ύπνο και συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητάς του. Επιπλέον τα συγκεκριμένα βότανα έχουν την ιδιότητα να μειώνουν τα επίπεδα άγχους και υπερδιέγερσης και να συμβάλλουν στη χαλάρωση του νευρικού συστήματος και στην αντιμετώπιση του διακοπτόμενου ύπνου.